Direktlänk till inlägg 2 oktober 2008

Shoppingdjävulen.

Av Agnes Lundgren - 2 oktober 2008 19:40

Jag älskar att shoppa. Jag älskar att gå runt i butiker och titta på saker, jag älskar att omge mig av vackra saker och jag tror att jag blir lycklig av nya saker.

Jag inbillar mig att alla ser att jag har nya vantar och tänker "åh, vilken bra smak hon har, så fräsch och medveten hon verkar".

Jag älskar att kokettera med eko-prylar och klär mitt barn i kläder som har "eko" skrivet med stora bokstäver överallt.

Det här går ju inte alls ihop med min övertygelse.

Det skapar ångest och är helt enkelt ett tecken på dålig karaktär.

Det är dåligt för ekonomin och miljön, dessutom utnyttjas så många människor på bomullsodlingar och textilfabriker att det helt enkelt inte är försvarbart att handla så mycket som jag gör.


Ska jag bara sitta där och låta mig själv bete mig som en okunnig mammongroupie? Nej, naturligtvis inte. Al opera, mina vänner.

Jag har gjort en överrenskommelse med mig själv.

Istället för att småhandla en massa saker som jag tror att jag behöver ska jag lägga undan pengar och köpa saker jag verkligen vill ha.

Jag ska i första hand handla saker second hand.

Om jag vill handla något nyproducerat måste det vara ekocertifierat eller fairtrade. Helst båda.


Jag tänker inte längre vara en del av den slavhandel och massiva miljöterrorism som köphysterin innebär.


Länge leve lågkonjunkturen och kapitalismens förfall!


 
 
Sussi

Sussi

2 oktober 2008 19:53

Bra, alla borde tänka/göra som du!

http://www.smyckadegipskvinnor.se

 
Ingen bild

vannie

13 oktober 2008 14:37

Du är så cool Agnes! en jätte bra förebild för Lova och alla andra :D

 
Agnes

Agnes

23 oktober 2008 23:27

Tack, vad fina ni är!

http://www.ekobarn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes Lundgren - 22 maj 2009 17:05

Jag tittar på min lilla ängel i vagnen. Hon sitter på naturgarvat fårskinn, under ullfilt från Iris hantverk, i händerna har hon en phtalatfri nappflaska utan hysteriska djur på och med sugnapp i naturgummi. Den är fylld med ekologisk, osötad hav...

Av Agnes Lundgren - 6 oktober 2008 11:34

Jag hörde en sån där urban legend, den handlade om en kvinna som hade atädat hela sitt hem med våtservetter för babyvård. Sen hörde jag en annan om en kille som gjort rent sin motorcykel med helt vanliga, oparfymerade våtservetter. Jag har alltid hys...

Av Agnes Lundgren - 3 september 2008 22:18

Jag är hemma från jobbet idag. Vård av sjukt barn och sjuk man. Lova spyr som en kalv, och hur det går för Johan vill jag inte ens gå in på. Nu satt vi och tittade på Dunderklumpen på datorn och Jag häpnade över att det finns så vacker natur i Sverig...

Av Agnes Lundgren - 24 april 2008 22:28

Det är varmt och dammigt. Våren har kommit som ett slag i bakhuvudet och blomsterprakten är överväldigande. Är vi verkligen i Sverige, är det verkligen april, tycker vi verkligen att växthuseffekten är en katastrof? (Svar: Ja, när det börjar snöa ige...

Av Agnes Lundgren - 17 april 2008 22:23

Wikipedia skriver såhär: "Ekologi är vetenskapen om de levande varelsernas relationer till sin omvärld, det vill säga samspelet mellan biotiska (levande) och abiotiska (icke-levande) faktorer. Ekologi är hur människorna, djuren, microorgansimer och ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards