Direktlänk till inlägg 24 april 2008

Fjärilshuset med Vanna och Xist.

Av Agnes Lundgren - 24 april 2008 22:28

Det är varmt och dammigt. Våren har kommit som ett slag i bakhuvudet och blomsterprakten är överväldigande. Är vi verkligen i Sverige, är det verkligen april, tycker vi verkligen att växthuseffekten är en katastrof? (Svar: Ja, när det börjar snöa igen, i maj...)


Jag möter upp med vackra Vanna vid Odenplan klockan tolv och vi ser snart vilka det är vi ska träffa. Vi testar Xists öppna förskola för unga mammor. Jag känner mig genast lite malplacerad med min begagnade vagn och, i sammanhanget, alternativa klädstil men alla har en skön och öppen attityd så vi känner oss välkomna. Diskussionen gäller piercingar i naveln istället för amorteringar och bensinpriser. Skönt.


Vi springer allt vad vi har till buss 515 mot Sundbyberg som ska ta oss till Hagaparken. Vi klämmer in våra barnvagnar i den fulla bussen och så bär det iväg. När vi kommer förbi koppartälten är det grusgångar för hela slanten.

Tänk att de moderna vagnarna, med alla sina finesser, inte går att köra på grus! Jag är glad åt mina solida gummidäck och har bara problem där gruset är som djupast.

Vi får barnvagnsdispans i Fjärilshuset så länge vi lovar att inte köra över de fjärilar och nykläckta fågelungar som kan sitta på marken. Huga. Nåja, Vannie lovar att hålla utkik åt mig.


Vinterträdgården är min absoluta favorit; jag skulle kunna sitta där i empireklänning och läsa djupa böcker hela dagarna. Det är fuktigt och varmt, skönt för allergikers luftrör. I nästa rum -regnskogen- är det så varmt att jag får lyfta ur åkpåsen ur vagnen för att Lova inte ska svettas ihjäl. Här stannar vi ganska länge och jag tar lite bilder.

Jag träffar en gammal dansväninna också. Det visar sig att hon har arbetat där i sju år. Tänk vad lite man vet om folk egentligen.

Fjärilsrummet är så varmt att jag och Vanna går ut efter bara några minuters fjärilsskådande, Lova hade fått värmeslag om vi blivit kvar en längre stund.


Sedan satte vi oss i solen (keps på Lova) och fikade. Lova fick puré som jag hade förberett dagen innan och Saltå äpple- och mangojuice utspädd med vatten. Vi hade det så mysigt att vi satt kvar i ett par timmar.


På hemvägen fick vi vänta jättelänge innan det kom en buss som hade plats för oss. I den tredje bussen som kom kunde vi tränga oss in brevid en rullator. Vi skumpade tillbaka till Odenplan, ögonshoppade lite, fikade och mötte upp med Johan.

Sedan gick vi en sväng till Vanadisparken och hängde med Ludde och hans fotbollshuliganer innan jag och Vanna drog till kören. Lova stannade kvar och snackade fotboll med grabbarna.


Förbaskat härlig dag!


 
 
Ingen bild

Sara

3 maj 2008 14:18

Gillar bloggen! ;)
Lova är så himla söt i kepsen.
Gillar dina solbrillor ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes Lundgren - 22 maj 2009 17:05

Jag tittar på min lilla ängel i vagnen. Hon sitter på naturgarvat fårskinn, under ullfilt från Iris hantverk, i händerna har hon en phtalatfri nappflaska utan hysteriska djur på och med sugnapp i naturgummi. Den är fylld med ekologisk, osötad hav...

Av Agnes Lundgren - 6 oktober 2008 11:34

Jag hörde en sån där urban legend, den handlade om en kvinna som hade atädat hela sitt hem med våtservetter för babyvård. Sen hörde jag en annan om en kille som gjort rent sin motorcykel med helt vanliga, oparfymerade våtservetter. Jag har alltid hys...

Av Agnes Lundgren - 2 oktober 2008 19:40

Jag älskar att shoppa. Jag älskar att gå runt i butiker och titta på saker, jag älskar att omge mig av vackra saker och jag tror att jag blir lycklig av nya saker. Jag inbillar mig att alla ser att jag har nya vantar och tänker "åh, vilken bra smak h...

Av Agnes Lundgren - 3 september 2008 22:18

Jag är hemma från jobbet idag. Vård av sjukt barn och sjuk man. Lova spyr som en kalv, och hur det går för Johan vill jag inte ens gå in på. Nu satt vi och tittade på Dunderklumpen på datorn och Jag häpnade över att det finns så vacker natur i Sverig...

Av Agnes Lundgren - 17 april 2008 22:23

Wikipedia skriver såhär: "Ekologi är vetenskapen om de levande varelsernas relationer till sin omvärld, det vill säga samspelet mellan biotiska (levande) och abiotiska (icke-levande) faktorer. Ekologi är hur människorna, djuren, microorgansimer och ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards