Direktlänk till inlägg 3 september 2008

Vakna, människa!

Av Agnes Lundgren - 3 september 2008 22:18

Jag är hemma från jobbet idag. Vård av sjukt barn och sjuk man.

Lova spyr som en kalv, och hur det går för Johan vill jag inte ens gå in på.

Nu satt vi och tittade på Dunderklumpen på datorn och Jag häpnade över att det finns så vacker natur i Sverige. Man kan se filmen bara för orgien i naturbilder.

Det är bilder på tjärnar som speglar ljus himmel och svart skog -det nordiska ljuset. Snötäckta fjäll och porlande bäckar med kristallklart vatten.

"Vänta nu" viskar mina barnbarnsbarn från framtiden "vadå snötäckta fjäll? Skämtar du?"

"Nej" viskar jag tillbaka "när mormorsmor var liten snöade det i Sverige och de höga bergen i norr var vita året om."

Mina framtida barnbarnsbarn tror mig inte. De lever i en värld där sånger som "jag ser det snöar" är mystiska och talar om en svunnen tid som inte längre är greppbar. För dem är snöig vinter lika ofattbart som svält och ransoneringskuponger är för mig. Man vet att det har funnits men man kan inte förstå hur det var att leva med dem.

Jag berättar för dem att när jag var liten kunde det bli trettio grader kallt på vintern. De tittar på mig som om jag narras. Ska de skratta eller häpna?

När jag var liten var snön djup och vit. När jag var liten betydde "sommar" häftiga regn, åska och blåst fram till midsommar, sedan mild värme som nådde sin kulmen i augusti. När jag var liten var våren lång och försiktig.


Lova kräks på golvet och när jag har torkat upp får jag syn på gårdagens metro. "Nya chockbilder: Nordpolen en ö". Ja, vadå, det har den väl alltid varit, tänker jag.

Sen läser jag vidare: "För 30 år sedan kunde man gå på isen från Kanada via Nordpolen till Ryssland. Nasas satelitbilder över Nordpolen togs för några dagar sedan och visar hur man kan segla runt den arktiska isen."

I artikeln, skriven av Andreas Nordh, står att läsa att det för några dagar sedan blev omöjligt att ta sig landvägen till Nordpolen både från Ryssland och Kanada. Omöjligt, för första gången på över 125 000 år.

Om bara 20 år kan isen smälta helt på sommaren.

Mina barnbarnsbarn ser inte på mig med ljus i blicken längre. De undrar hur vi kunde göra så.

De ser på mig med samma blick som jag ser på mina förfäder med. Hur kunde ni?

Svaret är enkelt. De visste inte. De gjorde sitt bästa efter bästa förmåga, det vill vi gärna tro, eller hur?

 Fundera på detta: Gör du ditt bästa, efter bästa förmåga, eller har du annat för dig? Vilken blick vill du möta?


Hela artikeln om Nordpolen hittar du på:

http://www.metro.se/se/article/2008/09/01/21/4847-57/index.xml


Det var allt för mig idag.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes Lundgren - 22 maj 2009 17:05

Jag tittar på min lilla ängel i vagnen. Hon sitter på naturgarvat fårskinn, under ullfilt från Iris hantverk, i händerna har hon en phtalatfri nappflaska utan hysteriska djur på och med sugnapp i naturgummi. Den är fylld med ekologisk, osötad hav...

Av Agnes Lundgren - 6 oktober 2008 11:34

Jag hörde en sån där urban legend, den handlade om en kvinna som hade atädat hela sitt hem med våtservetter för babyvård. Sen hörde jag en annan om en kille som gjort rent sin motorcykel med helt vanliga, oparfymerade våtservetter. Jag har alltid hys...

Av Agnes Lundgren - 2 oktober 2008 19:40

Jag älskar att shoppa. Jag älskar att gå runt i butiker och titta på saker, jag älskar att omge mig av vackra saker och jag tror att jag blir lycklig av nya saker. Jag inbillar mig att alla ser att jag har nya vantar och tänker "åh, vilken bra smak h...

Av Agnes Lundgren - 24 april 2008 22:28

Det är varmt och dammigt. Våren har kommit som ett slag i bakhuvudet och blomsterprakten är överväldigande. Är vi verkligen i Sverige, är det verkligen april, tycker vi verkligen att växthuseffekten är en katastrof? (Svar: Ja, när det börjar snöa ige...

Av Agnes Lundgren - 17 april 2008 22:23

Wikipedia skriver såhär: "Ekologi är vetenskapen om de levande varelsernas relationer till sin omvärld, det vill säga samspelet mellan biotiska (levande) och abiotiska (icke-levande) faktorer. Ekologi är hur människorna, djuren, microorgansimer och ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards